Thursday 28 April 2011

Aku Budak HOTTTT 3

“Announcement! I’ve decided to go to Malaysia. My friends invited me for a reunion in Malaysia,” kata Puan Qarissa dengan riak wajah yang gembira. Qalissa berasa terkejut sekali apabila mendengar kata-kata ibu kesayangannya itu. Sebelum ini, dia tidak pernah tahu bahawa ibunya dilahir dan dibesarkan di Malaysia. 

                                      BAB 2
  
   “Hurry up, dear. I don’t wanna be late!” tegas Puan Qarissa. Smemangnya, beliau seorang yang amat menitikberatkan masa. Baginya, masa itu adalah segalanya. Puan Qarissa yang juga berkhidmat sebagai seorang guru di New York, amat menitikberatkan disiplin  juga.

                                                          
                                                       FASHIONISTA

   Setelah Encik James menghantar Qalissa dan isterinya, Puan Qarissa di lapangan kapal terbang antarabangsa, beliau terus pergi ke pejabat. Qalissa berasa amat sedih kerana terpaksa meninggalkan tanah airnya. Tambahan pula, dia terpaksa meninggalkan jejaka pujaan hati, Ryan Stevie. Apakah yang Eva rasa apabila Qalissa tiada? Adakah hidupnya akan tenang kerana Ryan bakal menjadi miliknya di HSD? Ataupun gelaran ‘the sweetest couple’ milik Qalissa dan Ryan akan bertukar kepada Eva dan Ryan? Pelbagai soalan bermain-main di fikiran Qalissa. Namun, apakan daya? Dia terpaksa meninggalkan Ryan dan sahabat-sahabat karibnya, Tim, Casey, Felly, Saxy, Xoren dan Montez. Mungkin juga Qalissa akan mendapat sahabat karib yang lebih baik di Malaysia.

   Sementara menunggu untuk masuk ke dalam pesawat Malaysia Airlines, Qalissa menulis surat untuk Ryan dan sahabat-sahabat karibnya.

                                                            DESIGNER

   Selama beberapa jam menunggu di dalam pesawat untuk ke Malaysia, akhirnya hajat Puan Qarissa untuk menghadiri majlis perjumpaan bersama sahabat-sahabat lamanya, termakbul jua. Mereka akhirnya tiba di lapangan kapal terbang antarabangsa atau lebih dikenali sebagai KLIA. Qalissa berasa amat terkejut apabila melihat lapangan kapal terbang Malaysia yang luas, bertaraf lima bintang, penduduk Malaysia yang tidak lekang dari senyuman. “Mum, they’re very kind.” Kata Qalissa kepada Puan Qarissa yang kelihatan anggun bak Rozita Che Wan. “Penduduk Malaysia memang baik hati dan peramah. Mereka tidak pernah terlepas daripada menggayakan fesyen terbaru.” Tambah pula Puan Qarissa. “Mum, what are you talking about? Such strange!”

   Daripada membuang masa, Puan Qarissa menarik Qalissa ke sebuah restoran terkenal di KLIA. Restoran KFC yang mengutamakan kebersihan itu, sering menjadi tarikan pelancong negara luar akan hiasan kapal terbang yang besar sebagai taman permainan  untuk kanak-kanak.

   Walaupun sudah hampir mencecah 10 tahun di New York, namun, Puan Qarissa masih fasih berbahasa Melayu tanpa kesalahan dari segi tatabahasa. Lalu, Puan Qarissa memesan dua jamuan Snack Plate untuknya dan puterinya, Qalissa. Tiga ketul ayam yang disediakan di dalam Snack Plate begitu menyelerakan. Tambahan pula dengan minuman Pepsi yang boleh mengenyitkan mata Qalissa. Brrrrrrrrrrr…..macam Coca-Cola pula.

“Mum, Malaysia is an interesting country.” Kata Qalissa

“Yes, that’s true. I am a Malaysian, so I know which is good  and which is bad in Malaysia.” Balas Puan Qarissa.

“After this, we’ll go to your grandma’s house. So, you have to be polite when speak with her. She’s in ill. That’s is my second aim to Malaysia. Tomorrow, I’ll bring you to Kuala Lumpur City Centre or known as KLCC. So you can buy whatever you want! Then, we’ll go to cinema to watch a horror movie.” Tambah Puan Qarissa lagi.

   Qalissa berasa gembira sekali mendengarkan kata-kata ibunya. “She’s the best mother in the world”, kata Qalissa di dalam hati. Dia juga tidak menyangka bahawa dia juga boleh berbelanja sakan di Malaysia. Wah, tidak sabarnya untuk ke KLCC!

   Sesudah makan di KFC, mereka menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam iaitu teksi, untuk ke kawasan perumahan di Beverly Heights. Seperti yang telah dijanjikan, mereka akan melawat Puan Serra, ibu kepada Puan Qarissa dan juga nenek kepada Qalissa. Setelah itu, barulah mereka akan ke KLCC…

                                                      SHOPPING

3 comments:

  1. waaa... best nye... eh, nama Xoren pun ada ke? waah, kalau dia bace ni, mesti dia bangga kan. hahaha...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete